front page slideshow

ss-cover seso01 seso02

Ness

slctn●srtd X Ness (TPG)
(interview eng + hun)

K: Please talk a little bit about the beginnings, how did the love of music/electronic music develop in you?

N: In 1985 my father brought home our first personal computer, it was a Commodore64 that came with an 8 bit processor, elaborating the sounds coming from basic but very fascinating videogames. From that moment and years to come I was hooked in recording on cassette some of the music written for those early games. It wasn’t until 2004 that I started also collecting music on vinyl for djing, I remember in those years labels like Sender Records, Vapour Recording, Border Community, Boxer Recordings, Net28, Traum Schallplatten, Sahko, Dumb Unit and others were among my favorites.

K: Your music is very clean and has a special atmosphere.Can you tell me when and how the Ness project has started.What inspired you?

N: Ness is the moniker used since the very beginning, I believe was 2004 again when I decided to call my music project in this way, until now only 1 person got the real meaning of choosing this name, I’ll keep speculations and mystery for you :)
Inspiration comes and goes from all possible sources and moments in life, from any possible state of mind and environment, it’s an unpredictable force in which we flow unconsciously.

K: If you dont have inspiration, which may happen sometimes,how do you deal with it?

N: Somehow it’s something out of our control, we can’t force inspiration to come neither to go away, it’s a temporary thing like happiness. So if music isn’t coming the way I want or even when it’s going too good, I stop doing it. I shift my focus on something else, these breaks are proportioned supposedly to how strong is the inspiration in that moment.

K: What instruments do you use during music production?

N: I’m self taught but I can’t play any classical instruments, so as I consider myself more a technician who play with sounds, I have with me a couple of synthesizers, drum machine, controllers, softwares and so on.

K: What was the most special place/event where you performed?

N: Tricky question because there are so many, all events I played have some special memory bad or good it is…I will tell you two events which left an important mark in my career as dj but also at a personal level: Acquario in Italy and Modem festival in Croatia.

●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●●

K: Kérlek mesélj a kezdetekről, hogyan fejlődött benned a zene/elektronikus zene iránti vonzalom?

N: 1985-ben apukám hazahozta első számítógépünket, egy Commodore 64-et ami 8 bites processzorral jött, ami képes volt nagyon egyszerű de lenyűgöző videojátékok hangját megformálni. Attól a pillanattól és a rákövetkező években rákattantam, hogy kazettára vegyem azoknak a korai játékoknak a zenéjét. Csak 2004 körül kezdem lemezeket gyűjteni dj-zéshez, emlékszem azokban az években olyan kiadók voltak a kedvenceim közöt,t mint a Sender Records, Vapour Recording, Border Community, Boxer Recordings, Net28, Traum Schallplatten, Sahko, Dumb Unit és hasonlók.

K: A zenéd nagyon tiszta és van egy különleges atmoszférája. El tudnád mondani mikor és hogyan indult a Ness projekt? Mi volt ami inspirált?

N: A Ness nevet használom a kezdetek óta, azt hiszem 2004 megint amikor eldöntöttem, hogy így hívom a zenei tevékenységem, máig egy személy tudja csak az igazi jelentését miért ezt választottam, de megtartom nektek a rejtély és gondolkodás homályát :)
Benyomások jönnek és mennek minden lehetséges forrásából és pillanataiból az életnek, minden lehetséges tudatállapotból és környezetből, ez egy előreláthatatlan erő amivel úszunk tudat alatt.

K: Ha éppen nincs ami inspiráljon, hogyan kezeled ezt?

N: Valahogyan ez valami olyan amit nem irányíthatunk, nem tudjuk kényszeríteni hogy jöjjön vagy menjen, egy átmeneti állapot, mint a boldogság. Tehát ha a zene nem jön úgy ahogy szeretném vagy éppen ha túl jól megy, megállok. Átirányítom a figyelmem valami másra, ezek a törések arányosan vannak jelen, annak függvényében milyen erős az inspirációd abban a pillanatban.

K: Milyen hangszereket használsz zene készítés közben?

N: Mindent magam tanultam, de nem tudok semmilyen klasszikus hangszeren játszani, így inkább tartom magam technikusnak, aki hangokkal játszik, van néhány szintetizátorom, dobgép, kontrollerek és szoftverek és így tovább.

K: Mi volt a legkülönlegesebb helyszín/esemény ahol felléptél?

N: Trükkös kérdés, mert olyan sok van, minden eseményről ahol játszottam egyedi emlékek vannak, jók vagy rosszak… Két helyet mondok ami fontos nyomot hagyott a karrieremben dj-ként, de személyes szinten is: Acquario Olaszországban, és a Modem fesztivál Horvátországban.

Linkek/Links:
https://soundcloud.com/ness
https://soundcloud.com/thegodsplanet
https://thegodsplanet.bandcamp.com/
https://ness8.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/Ness8Live/

Bio:
http://podcast.selectionsortedbkng.com/dj-producer/ness

Brian Eno - Thursday Afternoon

●Eng:I love a lot of Brian Eno music (who doesn’t?),but this masterpiece carry a special memory the day I’ve listened to it, marvellous! ●Hun: Rengeteg Brian Eno zenét szeretek (ki nem?), de ez a mestermű különleges emléket hordoz arról a napról amikor először hallgattam, csodálatos!

Sigur Ros - Untitled 3

●Eng: The track that makes me cry ●Hun: A zene ami sírva fakaszt.

L.B. Dub Corp - Take It Down

●Eng: Cavernous and visceral tune that brings me into the depth every time I play it ●Hun: Hatalmas és zsigeri zene ami mindig a mélyébe visz amikor játszom

Chicane - Behind The Sun

●Eng: I know this album since long time, but I rediscovered its beauty when I put it on during a summer trip in Sardinia some years ago, listening to it while driving in the island surrounded by amazing landscapes was a great combination ●Hun: Régóta ismerem ezt az albumot, de újra felfedeztem a szépségét egy nyári utazás során Szardíniára pár évvel ezelőtt, vezetés közben hallgatni a szigeten, körülvéve a lenyűgöző tájjal nagyszerű párosítás volt.

Portishead - Roads

●Eng: Melancholy and nostalgia straight from the 90’ yet another of those tunes I love to play when I have the chance to drive a car ●Hun: Melankólia és nosztalgia egyenesen a 90-es évekből egy újabb olyan zene amit szeretek hallgatni amikor autót vezethetek.

Der Dritte Raum - Hale Bopp

●Eng: A classic that managed somehow to fit in some dj set I’ve been playing in the last years ●Hun: Egy klasszikus aminek sikerült illeszkednie néhány dj szettbe amit játszottam az utóbbi években

Oldalak