front page slideshow

ss-cover seso01 seso02

MoCsKT x AudioExit x TKWT Special with Tomohiko Sagae (JPN)

(HUN/ENG)
Április 30.-án első alkalommal érkezik Magyarországra Tomohiko Sagae japán techno művész, akinek nem kisebb kiadóknál jelentek meg zenéi, mint a HANDS label, Huehelix, Rodz-Konez és számos esemény hangulatát emelte szettjeivel Japánban, Európában….

Eme nem mindennapi esemény kapcsán kérdeztem Tomohiko Sagae-t és a két szervezőt, Perlei Imrét másnéven Exigentet (moCSkt) és Kiss Róbertet másnéven Formal Methodot (Audioexit). Több ízben szerveztek már közös eseményt és ezúttal is a TKWT csapata adja majd a zenei támogatást.

FB ESEMÉNY: https://www.facebook.com/events/328069468055373/
═════════════════════════════════════════════════
Interjú: Tomohiko Sagae

◌ Klau: Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba az elektronikus zenével?

TOMOHIKO: A korai 90-es években kerültem közel az elektronikus zenéhez, a rádió által, és ez arra inspirált hogy még több ilyen zenét hallgassak, ezután kezdtem el dj-zni és producerkedni/live actezni.

◌ Klau: Mi ad inspirációt a zenédhez?

TOMOHIKO: Főként a 70-es 80-as évek ipari, zaj és avant-garde zenéi inspirálnak, olyan együttesek mint a Non, Nurse With Wound, Brighter Death Now, Esplendor Geometrico és még sorolhatnám..

◌ Klau: Milyen a zenei élet Japánban?

TOMOHIKO: Az industrial zene helyzete nagyon nehéz japánban, de rengeteg tehetséges elektronikus zenei művész van.

◌ Klau: Nagyon produktív industrial és techno művész vagy, milyen eszközöket használsz a zene készítéshez?

TOMOHIKO: Az ipari zenékhez főként piezo pickupot, fémhulladékot, kalapácsot, oszcillátorokat használok, és nagyon sok stompboxot.
Technohoz szintetizátorokat, dobgépeket és számítógépet használok.

◌ Klau: Ez lesz az első fellépésed Magyarországon, jártál már Budapesten korábban turistaként?

TOMOHIKO: Nem, még nem voltam Magyarországon ezelőtt, szóval nagyon várom már.

◌ Klau: Mit szeretnél megnézni, meglátogatni Budapesten?

TOMOHIKO: Nagyon szeretem a kávét, így szeretnék elmenni néhány kávézóba, mint a Dose Espresso Budapest, Fekete, Budapest Baristas, Café Frei és persze a város nevezetességeit is látni szeretném.

◌ Klau: Mit üzensz a klub közönségének?

TOMOHIKO: Nagyon várom hogy találkozzam mindenkivel és remélem, hogy egy nagyszerű esténk lesz :)

═════════════════════════════════════════════════
Interjú: Exigent és Formal Method

◌ Klau: Először is beszéljetek kicsit nekünk pár mondatban az egyéni projektekről, talán vannak akik még nem ismerik. Imi kérlek az Exigentről, moCSkt-ról, Robi a Formal Methodról illetve az újraéledő Audioexitről.

IMI: Exigent néven zenélek a kezdetektől, ami esetemben olyan 2001 környékére tehető. A Fuerza Crew egyik alapítója és tevékeny tagja voltam annak kifulladásáig, ami 2009-ben vált kimondottá, onnantól datálható a Mocskos Csúnya Kísérleti Techno, ami kezdetben egy techno orientált rajongói oldal-szerű valami volt, majd a gyors létszámnövekedés miatt hamarosan rendezvényeket is kezdtem szervezni ezen a név alatt az akkori Blog Music Club-ban. A zenei koncepció már akkor is hasonló volt, mint manapság: a techno erősebb, sötétebb, indusztriálisabb és néhol ténylegesen kísérletibb oldalának bemutatása. Sajnos az az időszak nem kedvezett ezeknek a zenéknek és eseményeknek, így a dolog 5-6 buli után kényszer pihenőre vonult. Ekkoriban váltam családos emberré, két gyönyörű lányom született, ebben az időszakban rengeteg változás jött az életembe. Eladtam a lemezeim, és éveken át csak mint megfigyelő voltam néha jelen a technó szintéren (bár egy 4 számos EP még kikerült az AudioExiten, a 099-es kiadvány, Following címmel, egy saját és egy Dr Zoidberg remixel tarkítva )
Aztán egy olyan bő egy évvel ezelőtt vásároltam pár controllert, meg egy notebookot, és elkezdtem ismerkedni a digitális dj-zéssel, és meglepő módon nagyon egymásra találtunk.
Mindeközben csatlakoztam a facebookon a legnagyobb magyar techno-orientált csoporthoz, a The Kids Want Techno-hoz, ahol hamar barátokra találtam, és rengeteg lendületet kaptam. Az események felpörögtek. Egyrészről jómagam is elkezdtem mixeket, podcastokat felvenni, készült mix Nektek (Selection Sorted), A TKWT podcastnak, az Analogue Meets Digitalnak, nemrég jártam a Tilosban a Hotel North Pole műsorában, és közben a Tű Alatt projektjében, a Techno B**d M*g!-ben is igyekeztem minél nagyobb szerepet vállalni.
Az MoCsKT tábora lassan újra növekedésnek indult, és tavaly nyáron elindult a podcast szériánk is, ami igazából egy szervezőgárdákon átívelő összefogás eredménye, rengeteg segítséget kaptam és kapok a mai napig, vannak, akik legbecsesebb kapcsolataikat adják át, Formal Method ingyenesen készíti a grafikai elemeket stb.. Szóval a háttérben sokan dolgoznak ezen, és ez nagyon jó érzés, az összefogás, a találkozások öröme. Számomra ez a projekt ezért is nagyon különleges, és értékes. És persze teret tudunk adni barátaiknak, és fiatal tehetségeknek.
A rendezvényszervezés április 6.-án teszi le újra a névjegyét, az AudioExitel közös bulin
(Arrhythmia és Dan Mute a vendégeink), majd ezt követi 30.-án Tomohiko Sagae itthoni debütálása. Remélem sikeres rendezvények lesznek, és ősszel folytatni tudjuk az aktív részvételt a party-életben.

ROBI: Formal Method 2013 óta működik aktivan, és azt hiszem ez az a pszeudo amiben kiteljesedett az elektronikus tánczenéről való elképzelésem mind producerként, mind djként, ami mostanra a fő tevékenységgé vált, és a zene írás kicsit háttérbe került (egy remixet készítettem nemrég egy nagyon jó olasz ebm/darkwave zenekarnak, ez valószínűleg az év első felében fog megjelenni). Nem szeretem magam ma már pusztán techno dj-ként vagy zenészként aposztrofálni, mivel az évek során sokfelől értek a behatások és magam is az elektronikus tánczene számos ösvényén elkezdem sétálgatni, így a zeném sem szorítkozik egyetlen stílusra vagy korszakra. Persze nem fordítottam hátat a technonak sem, hiszen az elmúlt 20 évben főleg ez határozta meg a zenei látásmódomat.
Az Audioexitet Csízik Tomi barátommal indítottuk még 2007-ben, a netlabelek virágzásának idejében, elsődlegesen azzal a szándékkal, hogy egy hivatalos megjelenési platformot biztosítsunk a saját és közelebbi barátaink részére. Már a kezdetekkor világossá vált, hogy át kell gondolnunk a koncepciót, nem azért mert hibás lett volna, hanem mert legnagyobb örömünkre úgy alakult, hogy szinte alig tudtunk saját dolgokat megjelentetni :) rövid idő alatt be is lőttük az irányt, ami a techno sötétebb, indusztriális és kísérletibb vonala felé fordult, de ahogy a kezdetekben minimal és house megjelenésekkel, később sem vonakodtunk mélyebb, hipnotikus vagy zajosabb dolgokat is kiadni. Sok remek művésszel tudtunk együtt dolgozni, aminek nagyon örülök, és sokukkal azóta is jó a kapcsolat.
100 megjelenés és 9 év után azt éreztük, hogy valamiféle változás kell a kiadónak hogy ne fásuljunk bele mi magunk is abba amit addig csináltunk, így némi szünet után a fizikai megjelenések felé fordultunk, mert úgy éreztük a digitális kiadók tengerében egyszerűen nincs értelme tovább sodródni. Két kazetta válogatás jelent meg azóta, neves külföldi és hazai művészek közreműködésével, ezt a sorozatot szeretnék folytatni a jövőben akár lemez, akár kazetta formában, illetve az első 5 éves születésnapi buli után, idén újra levisszük az Audioexitet egy klubba, és terveink szerint a jövőben a közönségnek is be fogjuk mutatni a kiadó 1-1 művészét itthonról és külföldről egyaránt.

◌ Klau: Miért pont Tomohiko Sagae-re esett a választás? A szervezés során a közös munkát élvezitek vele?

IMI: Tomohiko egy nagyon különleges figura a mai techno színtéren. Egyrészről ugye, az első hivatalos kiadvány után a Rodz-Konez-hez került, ami a mi köreinkben egyenlő kb a mennybemenetellel. Másfelől az Ő zeneisége egy elképesztő komplex dolog. Nagyon nehéz megfogalmazni, mert alapvetően más dimenzióban kell értelmezni az Ő tevékenységét, mint bármi mást. Ez alatt azt értem, hogy a hangzása, a zenei eszközei brutálisak. Elképesztően erős és pusztítóan durva, amit csinál, viszont az benne az érdekes, hogy elképesztő az intelligens is, ahogy teszi.Márpedig a brutalitás és az intelligencia nem igazán szokott együtt járni. Gondolj csak bele, mi is az, ami brutális? Milyen az? Szerintem az erőből megoldott. Az nem finom, hanem darabos, nem átgondolt, hanem hirtelen. Viszont Tomohiko munkái rendelkeznek mindezekkel. Egyesíti a nyers, erőből történő megszólalást az elképesztő intelligenciával, a finoman átgondolt és megtervezett szerkesztéssel. Hogy ezt tudatosan, átgondoltan teszi, vagy intuitívan, azt nem tudom, talán Ő maga sem. De az vitathatatlan, hogy így van. Ő egy korszakos zseni, aki.. feszegeti a határokat?Igazából nem. Totálisan a saját határain belül marad. Persze, hiszen nagyon érzi, meddig lehet elmenni. Egészen a zenei prosztóság és proliság határáig, de ott mindig megáll. Soha nem lépi át azokat a határokat, amiket nem akar, ahol sérül az elegancia, a magas minőség.Ha határokat feszeget, akkor azok a Mi határaink, a befogadóké. Viszont minket megdolgoztat rendesen!

ROBI: Nekem ha industrial technoról van szó az ő neve ugrik be elsőnek, olyan szintű energia és brutalitás vagy egyszerre a zenéjében amit csak kevesek tudnak így prezentálni. És, hogy miért rá esett a választás? :) Egy szerencsés véletlennek és mindkettőnk elvetemültségének köszönhető, mondjuk azt, hogy megragadtuk az adandó alkalmat hogy bemutassuk őt a hazai közönségnek, és ezzel valami olyat ami nem mindennapos még a budapesti partitengerben sem.

◌ Klau: Tomohiko Sagae Európa és Japán szerte ismert művész, aki még sosem járt hazánkban, mit gondoltok, mekkora közönséget tud megmozgatni ez a külföldön is népszerű művész és innovatív stílus, amit a technoban képvisel?

IMI: Én úgy gondolom, hogy itt most a minőségi, és nem a mennyiségi közönség lesz jelen. Bár a techno manapság nagyon népszerű, de ne essünk abba a hibába, hogy azt gondoljuk: ez a fajta, hyper-intelligens, indusztriális és nagyon erős zene egyenlő az átlag technóval. Még így is rétegzene, kevesek kiváltsága, hogy ezt szeressék és értsék.

ROBI: Mi is tudjuk hogy ez rétegzene, még külföldön is, de azt hiszem megfelelő tálalással a kevésbé karcos zenéken szocializálódott közönségből is lehet, aki be tudja fogadni ezt a fajta tánczenét. Hogy mekkora lesz az érdeklődés azt nyilván nem tudhatjuk előre, de mindent megteszünk azért, hogy megismertessük Tomohikot az arra fogékony közönséggel, és azt hiszem senki sem fog csalódni aki ellátogat április 30.-án.

◌ Klau: Mi a kívánságotok az estével kapcsolatban?

IMI: Nyilván egy jó buli, ahol mindenki kap valami olyan pluszt zeneileg, amit mostanában kevés helyen lehet. Egy értő közönség, akik befogadóak, meg akarnak és meg tudnak hökkenni. Mert itt erre bőven lesz lehetőség! Ebben nagy segítségünkre van a The Kids Want Techno csoport maga, és az Adminjai, akik ezt teljes mellszélességgel felvállalják és akarják. Nélkülük ez sokkal kevesebb releváns emberhez érne el.
És az még egy nagy kívánságom, hogy mind ML91, mind NVKP találják meg az összhangot a közönséggel, hogy képesek legyenek bemutatni azt, amit Mi már tudunk Róluk. Mégpedig, hogy Ők a jövő nagy tehetségei.

ROBI: Ha elárulom, akkor nem fog teljesülni :)

◌ Klau: Aki esetleg még gondolkozik, azon, hogy titeket válasszon április 30.-án mit üzennétek nekik?

IMI: Nézzen magába, és gondolkozzon el egy pillanatra. Szeretné e, hogy egy gyorsvonat átrobogjon –e a feje felett? Szeretne –e kiugrani egy repülőből, hogy 3 perc szabadesés után lebegve érjen földet? Szeretne e átélni egy földrengést? Mindezeket úgy, hogy közben végig biztonságban, jó arcok közt van? Ha igen, akkor várjuk. Várjuk azokat, akik ki akarnak lépni a zenei komfort zónájukból. Mi is erre készülünk, és szeretném, ha olyan közönségünk lenne, akik szintén készen állnak erre a kalandra!

ROBI: Én azt hiszem egy olyan line upot sikerült összeállítani erre az estére, ami minden igényt kielégít ha technoról van szó, a főszerepben Tomohiko kíméletlen live actjével, ezért ha valaki egy felejthetetlen kalandozásra vágyik az ipari és sötét techno legmélyebb bugyraiban köztünk a helye, nem mondom, hogy egy könnyen emészthető vacsora lesz, de mindenképp ínyencség a hazai felhozatalban.

Köszönöm az interjút!

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

On april 30th japanese techno artist Tomohiko Sagae visits Hungary for the first time, his music was released by labels like HANDS, HueHelix and Rodz-Konez, and he raised the mood of several events with his sets in Japan and across Europe as well.

Regarding this not everyday event I asked Tomohiko Sagae and the two organizers, Imre Perlei aka Exigent (Mocskos Csúnya Kísérleti Techno) and Robert Kiss aka Formal Method (Audioexit Records). The two have been organizing more events in the past, and this time music support comes from TKWT team too.

FB EVENT: https://www.facebook.com/events/328069468055373/
═════════════════════════════════════════════════
Interview with Tomohiko Sagae

◌ Klau: When and how did you get in touch with electronic music?

TOMOHIKO: I got into electronic music through the radio in the early 90’s, that inspired me to listen to a lots of this kind of music, and I started djing and production/live performance afterwards.

◌ Klau: What gives your inspiration for your music?

TOMOHIKO: I was inspired mostly by the industrial, noise and avant-garde music of the 70’s and 80’s, by bands like Non, Nurse With Wound, Brighter Death Now, Esplendor Geometrico and so on..

◌ Klau: How musical life is in Japan?

TOMOHIKO: Industrial music is really a tough situation in japan... but there are many talented artists in electronic music.

◌ Klau: You are a productive industrial and techno artist, what instruments do you use to make your music?

TOMOHIKO: For industrial music I use Piezo pickup, scrap iron, hammer and oscillators mostly, and a lot of stompbox.
For techno I use synthesizers, rhythm machines and computer.

◌ Klau: It will be your first gig in Hungary, have you been in Budapest earlier as a tourist?

TOMOHIKO: I’ve never been in Hungary, this will be my first visit, so I’m looking really forward to it.

◌ Klau: What would you like to visit in Budapest?

TOMOHIKO: I very like coffe so I want to visit some coffe rooms like Dose Espresso Budapest, Fekete, Budapest Baristas, Café Frei etc, and of course the spectacles of the city as well.

◌ Klau: What would you say the audience of the Club?

TOMOHIKO: Im looking forward to being able to meet everyone, and hope we will have a great night :)

═════════════════════════════════════════════════
Interview with Exigent and Formal Method

◌ Klau: Please speak about your own projects in a few words first, maybe there are some who don’t know them. Imi please about Exigent and MoCSKT, and Rob please about Formal Method and the reviving Audioexit

IMI: I do music as Exigent from the beginning, what was around 2001. I was one of the founders and constructive member of Fuerza Crew till its exhaustion, what was said out in 2009, from then can be Mocskos Csúnya Kísérleti Techno dated, what was a techno-oriented fan page-like something, and with the sudden growth of members I started to organize parties with it a then called Blog Music Club. The musical concept was similar to nowadays: introducing the more strong, darker, industrial and at some point real experimentig side of techno.
Sadly that time wasn’t really favourably for this kind of music and events, so after 5-6 events it came to a forced rest. That was the time when I became a family guy, my two beautiful daughters were born, and many changes came into my life. I sold my records, and for some years I was only present as an observer in the techno scene. (however a 4 track EP was released on Audioexit, cat.nr.99, titled Following, with remixes made by myself and Dr. Zoidberg)
After I bought some controllers and a laptop about two years ago, and started to get acquainted with digital djing, and surprisingly we found each other very well.
Meanwhile I joined the biggest hungarian techno oriented group on facebook, where I found some friends very quickly, and got a lot of impetus.
Things spun up. I started to record mixes for podcasts, ther was one for you (Selection Sorted), for TKWT podcast, Analogue Meets Digital, and I was guest in Hotel North Pole at Tilos Radio, and I tried to get a bigger role in the project of ‘Tű Alatt’ called ‘Techno B**d M*g!’.
The base of MoCsKT started to grow slowly again, and last summer we started our podcast series too, which is in fact a result of a collaboration crossing organizers, I got and get a lot of help till now, some hand over their most precious contacts, Formal Method is doing the graphics for free etc. So a lot of people work on this in the background and this feels great, the collaboration, the happiness of meetings. Because of that this project is very unique and valuable to me. And of course we can give space to our friends and upcoming talents.
Event organizing starts again on aptil 6th, together with Audioexit (our guests are Arrhythmia and Dan Mute) and after that, on april 30th the hungarian debut of Tomohiko Sagae. I hope these will be succesful events, and we can continue the active participation in the night life in autumn.

ROBI: Formal Method works actively since 2013, however I did act under other aliases as well before, I believe this pseudonym is the real expression of my notion about electronic dance music both as producer and dj, which became the main activity to date, and music producing went a bit in the background (I did a remix not so long ago for a really great italian ebm/darkwave band, which will come out probably in the first half of this year). I don’t like to call myself a pure techno musician or dj to date, because I got many impacts from different directions through the years, and also started to walk on many paths of electronic dance music myself, so my music does not confine to one style or age. Of course I didn’t turned my back on to techno neither, since it has mostly defined my musical perspective in the past 20 years.

We started Audioexit with my Friend Tamas Csizik back in 2007, in the time of blossom of netlabels, mainly with the purpose to get an official platform to release our and our close friends’ music. It came to light already in the early stages that we have to rethink the concept, not because it was faulty, but because it turned out that we could rarely release our own stuff, to our greatest pleasure  We laid down the direction in short time, which turned to the darker, industrial and more experimental way of techno, but as in the beginning with minimal and house releases, we didn’t hesitated later to put out deeper, hypnotic or noisy material as well. We could work with plenty of great artists, what makes me very happy, and we have a good relationship with lots of them even today.

After 9 years and 100 releases we felt the need of some change for the label, so we don’t got weary ourselves with what we were doing, so after a little hiatus we turned to physical releases, because we felt it doesn’t make sense to drift in the ocean of digital labels onwards. We had two cassette compilations since then, with contribution of noted artists from Hungary and abroad, and we would like to go forth with this series in the future as well in the form of vinyl or cassette releases. We take Audioexit to club conditions this year again, and we would like to present our domestic as well as international artists live to the audience.

◌ Klau: Why you choosed Tomohiko Sagae? Do you like the work with him during organizing?

IMI: Tomohiko is a very unique figure in todays techno scene. On the one hand after his first official release he went to Rodz-Konez, which is equal to ascension in our circles. On the other hand his musicality is an amazingly complex thing.
Its hard to define, because we have to interpret his activity in another dimension, not like anything else. I mean his sound and musical tools are brutal. Its amazingly strong and devastatingly rough what he’s doing, but its interesting that its also very much intelligent, how he’s doing it. However brutality and intelligence don’t really walk together. Just think about it, what is brutal? What is it like? Its resolved out of force. Its not fine, but snippy, its not deliberate, but sudden. But Tomohiko’s works have all of these. He combines the raw, intense sound with stupendous intelligence, gently thought and planned construction. If he’s doing this consciously, thoughtfully, or the intuitive way, I don’t know, maybe he neither. But it is so, indisputable.
He’s an epochal genius, who… breaks the limits? Truly not. He stays between his own boundaries. Of course, since he very feels it how far he can go. As far to the border of musical prostate and prolify, but he stops there always. He never crosses the borders what he don’t want, where elegance and high quality are hurt. If he breaks boundaries, then its ours, the ones of the audience. But he works us very well.

ROBI: If it comes to industrial techno, his name comes to my mind first. There is such energy and brutality in his music, what only a few can present this way.
And why we choosed him? :) Thanks to a lucky coincidence and our depravity, lets say we grabbed an occasion given to present him to the hungarian audience, and with this something ,what is not an every day event, even in the ocean of parties in Budapest.

◌ Klau: Tomohiko Sagae is an established artist in Japan and Europe as well, who had never been in Hungary before, how big audience can move this popular artist and innovative style, what he represents in techno?

IMI: I think that here will be the quality and not the quantity audience present. However techno is very popular nowadays, don’t get into that mistake, that we think: this kind of hyper intelligent, industrial and very strong music is equal to common techno. Its still not the popular side, a privilege of only a few, to love and understand it.

ROBI: We know this is unique music, even abroad, but I think with appropiate serving there can be people who get this kind of dance music even from the audience who were socialized on less rough music. How big the interest will be, we don’t know yet, but we will do everything to get Tomohiko acquainted with the receptive audience, and I believe nobody will be disappointed who comes to the venue on april 30th.

◌ Klau: What is your desire about the night?

IMI: Obviously a great party, where everybody gets a kind of plus musically, what can be rarely found nowadays. An expert audience, who are receptive, and can and want to astound. Here will be plenty of possibility for that. The Kids Want Techno group is a great help in this, with its admins, who undertake and want this. This could reach far less people without them.
And I also wish that ML91 and NVKP find the accordance with the public, and be able to show what we already know about them. Namely that they are the talents of the future.

ROBI: If I tell you it wont come true :)

◌ Klau: If somebody still considers to choose you on april 30th, what would you message them?

IMI: Look into themselves, and think for a moment. Do youwant that a speedtrain crosses over your head? Do you want to jump out of a plane, and after 3 minutes of freefall get to the ground levitating? Do you want to experience an earthquake? All of this in safety, between great people? If yes we wait for you. We wait the ones who want to step out of their musical comfort zone. We prepare for this either, and I would like to have an audience, who are also ready for this adventure.

ROBI: I belive we managed to present a line up for this night what satisfies every need in terms of techno, starring the ruthless live act of Tomohiko Sagae, so if somebody wants an unforgettable adventure in the deepest edges of dark and industrial techno, the place is here between us, I don’t say it will be an easy ride, but by all means a delicatesse in the domestic lineup.

Thank you for the interview!

Linkek/Links:
https://soundcloud.com/tomohikosagae
https://www.facebook.com/mocskoscsunyakiserletitechno/
https://www.facebook.com/Audioexit/
https://www.facebook.com/djexigent/
https://www.facebook.com/formalmethodtechno/